• darkblurbg
    In het groen
  • darkblurbg
    In het bos
  • darkblurbg
    Mooie natuur
  • darkblurbg
    In balans

Work Out en Wandelen (WOW) voor 55+

Bewegen is goed, goed bewegen is beter

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moeten we dagelijks een half uur matig intensief bewegen. Dat houdt in dat de je sneller gaat ademhalen en je hartslag stijgt. Je traint dan je conditie.

“Het lichaam is gemaakt om te bewegen, niet om stil te zitten”

Wandelen is goed voor je botten, spieren en kraakbeen

Als je wandelt, gebruik je je spieren, botten en kraakbeen. Je botten bestaan uit cellen die voortdurend worden afgebroken en aangemaakt. Als je te weinig nieuwe botcellen aanmaakt, wordt het bot zwakker en ontstaat er botontkalking (osteoporose). Het vervelende is dat je dit pas merkt als je iets breekt na een val. Door voldoende te bewegen, kun je het proces van botontkalking remmen. 

Tussen je botten en gewrichten zit elastisch weefsel: kraakbeen. Dit kraakbeen bestaat uit met water gevulde cellen. Kraakbeen dat weinig wordt belast, verliest water en wordt daardoor dunner. Hierdoor kun je last krijgen van pijnlijke en stijve gewrichten. Van bewegen, bijvoorbeeld wandelen, blijft je kraakbeen stevig.

Tijdens het wandelen gebruik je spieren, met name je beenspieren. Als je je spieren weinig gebruikt, worden deze na verloop van tijd zwakker. Door te wandelen houd je je spieren sterk. Dit geldt ook voor je hart, want dit is ook een spier. Je kunt je beenspieren tijdens het wandelen extra trainen door bijvoorbeeld heuvelop te lopen.  

“Bewegen is een signaal naar je lijf dat je nog iets uit het leven wilt halen”

Wandelen ontspant

Zoek een mooie omgeving in de buurt op, denk aan een bos, een park of het strand. Kijk eens om je heen en laat je afleiden door alle mooie plaatjes van de natuur. Wandelen in het groen werkt helend. Een half uur wandelen per dag kan de gevolgen van stress verlagen, zoals een hoge bloeddruk.

Je slaapt beter

Je krijgt veel zuurstof binnen, je ontspant en je zit niet naar een scherm te staren. Door een half uur te wandelen, gaat je slaapkwaliteit er aanzienlijk op vooruit. Slapen is heel erg belangrijk voor je gezondheid. Slecht slapen kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals o.a. overgewicht of burn-out.

Bij Hof van Eden Balance & Bodywork bieden we een wandel workout (WWO) aan in kleine groepjes (maximaal 8 personen) speciaal voor 55+. Dit houdt in dat er naast wandelen ook spier verstevigende oefeningen gedaan worden. Dit om sterker te worden waardoor en minder kans op vallen is en ook om osteoporose zo veel mogelijk te voorkomen, of het proces af te remmen indien je al osteoporose hebt. De WWO duurt minimaal 60 minuten, dit is volgens het osteoporose protocol van dagelijks 60 minuten bewegen met botbelasting.

Zwemmen en fietsen is ook bewegen en goed voor de conditie, maar geeft te weinig botbelasting. Om osteoporose te verminderen of voorkomen heb je botbelasting nodig. Daarom zijn wandelen en spier verstevigende oefeningen beter.

Voor meer informatie neem contact op door het sturen van een mail naar: info@leefstijlinbalans.nl